Yrittäjän on tärkeää tietää millaista palautetta yritys saa asiakkailtaan ja muilta sidosryhmiltään. Ellet yrittäjänä tiedä, millaista palautetta yrityksellesi tulee, on sinun vaikea reagoida saamiisi palautteisiin asianmukaisella tavalla. Mitä nopeammin reagoit saamaasi negatiiviseen palautteeseen, sitä nopeammin voit vaihtaa yrityksesi suuntaa tavalla, joka palvelee asiakkaittesi tarpeita entistä paremmin.
Ellet edes lue yrityksesi saamia palautteita, saatat olla täydellisen tietämätön siitä, millaiset asiat eivät asiakkaittesi mielestä yrityksessäsi toimi. Tällainen täydellinen tietämättömyys on huono asia, ja estää yritystoiminnan kehittymisen oikeaan suuntaan. Kerromme tässä artikkelissa kuinka voit näppärästi kerätä ja arkistoida yrityksesi saamat palautteet.
Ota Questback yrityksesi avuksi
Netistä löytyvä näppärä ja helppokäyttöinen palvelu Questback tarjoaa monenlaisia ratkaisuja yrityksesi saamien palautteiden keräämiseen ja arkistointiin. Se auttaa monien erilaisten toimialojen yrityksiä ja tarjoaa niiden käyttöön välineenä esimerkiksi Feedback Platformin. Tämän avulla on näppärää kerätä ja arkistoida niin henkilöstö- kuin asiakaskokemuksia, sekä järjestää markkinatutkimuksia.
Kerää ja arkistoi yrityksesi henkilöstökokemukset
Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara ja sen sitouttaminen on äärimmäisen tärkeää. Jos et tiedä, kuinka työntekijäsi kokevat yrityksessäsi työskentelyn, voi olla vaikeaa pyrkiä parantamaan heidän kokemuksiaan ja vahvistamaan heidän uskollisuuttaan yritystäsi kohtaan.
On myös tärkeää, että työntekijäsi tiedostavat, mikä on yrityksesi tavoite. Elleivät he tätä tiedä, muistuttaa yrityksesi venettä, jota osa työntekijöistä soutaa yhteen suuntaan, toisten huovatessa sitä toiseen suuntaan. Tällaisessa tilanteessa yrityksesi ei ole menossa kohti tavoitteitaan, vaan junnaa paikoillaan tai pahimmassa tapauksessa menee jopa täysin väärään suuntaan.
Questback auttaa sinua saavuttamaan syvän ymmärryksen henkilöstösi tilanteesta. Voit palvelun avulla tarjota henkilöstöllesi alustan, jonka avulla heidän on mahdollista jakaa omia mielipiteitään. Tämä muistuttaa keskustelua työntekijöiden ja johdon välillä.
Kerää ja arkistoi yrityksesi asiakaskokemukset
Yritykselle asiakas on kuningas. Ellei näin ole, ovat yrityksen menestymismahdollisuudet vaatimattomat. Yrittäjänä sinun on tärkeää tietää, mitä mieltä kuninkaasi – eli asiakkaasi – on alamaisestaan, eli sinusta. Kun asiakkaasi kokee saaneensa kauttasi hyviä asiakaskokemuksia, tukee tämä yrityksesi menestystä.
Nykyasiakkaat ovat entistä vaativampia, ja yrittäjänä sinun tuleekin olla valmis siihen, että tarjoat asiakkaillesi juuri sitä mitä he haluavat. Muutoin kilpailijasi tekevät tämän puolestasi ja vievät asiakkaasi. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää pitää huolta siitä, että asiakaskokemukset ovat mahdollisimman positiivisia ja yhtenäisiä. Tämä auttaa takaamaan yrityksesi jatkuvan kasvuvauhdin.
On hyvä muistaa, että asiakaskokemukset ovat aina asiakkaan subjektiivisia kokemuksia yrityksestä, sen tuotteista tai sen tarjoamista palveluista. Juuri kokemusten subjektiivisuus tekee niistä niin haasteellisia dokumentoida ja arvioida, sillä kokemukset muodostuvat asiakkaan kokemista tunteista, mielikuvista sekä erilaisista kohtaamisista. Kokemukset ohjaavat voimakkaasti asiakkaan tulevaa ostokäyttäytymistä, joten yrittäjänä sinun on hyvä tietää, millaisia kokemuksia asiakkaat ovat kauttasi keränneet.
Järjestä markkinatutkimus
Questback voi auttaa sinua myös järjestämään yrityksesi markkinatutkimuksen näppärästi ja nopeasti. Markkinatutkimus voi tuoda yrityksellesi tärkeää tietoa, jonka avulla voit luotsata yritystäsi kohti uudenlaista menestystä. Tutkimuksen järjestäminen kannattaa jättää ammattilaisten käsiin, jolloin sinä voit yrittäjänä keskittyä yrityksesi ydinosaamiseen – juuri siihen, minkä sinä osaat kaikista parhaiten. Usein sanotaan, että suutari pysyköön lestissään ja markkinointitutkimuksen osalta tämä on oikein hyvä neuvo!